اصلاح بين مردم

کـــــــــــافـــی نــــت عصــــــــر جـــــــدیـــــــــــد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و شیعته و المستشهدین بین یدیه فی جمله اولیائک
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آیا از مطالب وبلاگ راضی هستید؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 83
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 88
بازدید ماه : 340
بازدید کل : 28699
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1


لوگوی حمایتی حضرت مهدی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

سایت خدماتی بیست تولز

انجام میدم | از روی عکس مورد نظر شما سیاه قلم کار کنم AnjamMidam.Com انجام میدم | از روی عکس مورد نظر شما سیاه قلم کار کنم AnjamMidam.Com

اصلاح بين مردم
نویسنده : منتظر...
تاریخ : چهار شنبه 30 مهر 1393

» 2 ـ روايات و اصلاح بين مردم 
    در روايات اسلامى به اندازه اى به اين موضوع (اصلاح ذات البين) اهميت داده شده است كه به عناوين مختلفى مردم را به اين امر تشويق و ترغيب كرده اند . در بعضى از روايات به عنوان بهترين صدقه و در روايتى ديگر به عنوان بهترين عبادت و ... از آن ياد كرده اند .
    مرحوم فيض در ذيل آيه اى كه گذشت (حجرات ـ 10) از حضرت امام صادق عليهم السلام روايتى نقل مى كند كه فرمود :

   وَعَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ حَبِيبٍ الْأَحْوَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اللَّهُ إِصْلَاحٌ بَيْنَ النَّاسِ إِذَا تَفَاسَدُوا وَتَقَارُبٌ بَيْنَهُمْ إِذَا تَبَاعَدُوا
    صدقـه و بخششى را كه خدا دوست مى دارد اصلاح بين مردم است هنگامى كه به فـساد گرايند : [ با يكديگر اختلاف پيدا كنند ] و نزديك ساختن آنها به يكديگر است زمانى كه از هم دور شوند .
وسائل الشيعة ج18 ص439

و در روايت ديگرى فرمود :

    عَنْهُ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ لَأَنْ أُصْلِحَ بَيْنَ اثْنَيْنِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِدِينَارَيْنِ
    ايجاد الفت و اصلاح بين دو نفر كه به وسيله من انجام گيرد نزد من محبوب تر است از اينكه دو دينار در راه خدا صدقه بدهم .
الكافى ج2 ص209

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود :

    أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ إِصْلاحُ ذَاتُ البِيْنِ
    بالاترين صدقه اصلاح ميان مردم است .
جامع الصغير ج1 ص190

    الف) بودجه مخصوص
    اصلاح ميان مؤمنان چندان در نظر پيشوايان دينى اهميت دارد كه امام صادق عليه السلام براى رفع اختلافات مالى شيعيان از مال خود مبلغى را اختصاص مى داد كه با پرداخت آن نزاع خاتمه يابد . از اين رو به مفضّل (يكى از ياران خود) فرمود :

    عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ مُفَضَّلٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام إِذَا رَأَيْتَ بَيْنَ اثْنَيْنِ مِنْ شِيعَتِنَا مُنَازَعَةً فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِي
    هنگامى كه بين دو تن از پيروان ما نزاعى مى بينى از مال من غرامت بپرداز تا با يكديگر صلح كنند .
كافى ج2 ص209

    به همين جهت ، در يكى از روايات آمده است كه شخصى مى گويد :

    ابْنُ سِنَانٍ عَنْ أَبِي حَنِيفـَةَ سَابِقِ الْحَاجِّ قَالَ مَرَّ بِنَا الْمُفَضَّلُ وَأَنَا وَخَتَنِي نَتَشَاجَرُ فـِي مِيرَاثٍ فَوَقَفَ عَلَيْنَا سَاعَةً ثُمَّ قَالَ لَنَا تَعَالَوْا إِلَى الْمَنْزِلِ فَأَتَيْنَاهُ فـَأَصْلَحَ بَيْنَنَا بِأَرْبَعِمِائَةِ دِرْهَمٍ فَدَفَعَهَا إِلَيْنَا مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى إِذَا اسْتَوْثَقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا مِنْ صَاحِبِهِ قـَالَ أَمَا إِنَّهَا لَيْسَتْ مِنْ مَالِي وَلَكِنْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام أَمَرَنِي إِذَا تَنَازَعَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِنَا فِي شَيْءٍ أَنْ أُصْلِحَ بَيْنَهُمَا وَأَفْتَدِيَهَا مِنْ مَالِهِ فَهَذَا مِنْ مَالِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام
    من و دامادم درباره ميراثى نزاع مى كرديم كه مفـضّل به ما رسيد و وقـتى متوجه شد كه نزاع و مشاجره ما به خاطر چيست ما را به منزل خود دعوت كرد و با چهارصد درهم ميان ما صلح برقرار ساخت و هنگامى كه پول را پرداخت گفت : بدانيد كه اين از مال من نبود ، ولى امام صادق عليه السلام به من دستور داده است كه هر گاه بين دو نفر از شيعيان اختلاف و مشاجره اى پيش آيد با پولى كه از خود آن حضرت است صلح و صفا در ميان آنان ايجاد كنم .
كافى ج2 ص209

    ب) برترين عبادت 
    از نظر امير مؤمنان عليه السلام اصلاح بين مردم برترين عبادت است ، كه در آخرين وصاياى خود آنگاه كه در بستر شهادت بود به فرزندانش وصيت كرد و فرمود :

    ... فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم يَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَالصِّيَام ...
    ... از جدّ شما [ پيامبر ] صلّى اللّه عليه و آله و سلم شنيدم كه فرمود : اصلاح بين مردم از همه نماز و روزه ها برتر است [ و احتمالا از نماز و روزه هاى معمولى ثوابش بيشتر است .]
كافى ج7 ص51

    ج) دروغ به خاطر اصلاح
    با اينكه در قرآن و روايات از دروغ گفتن زياد نكوهش شده و يكى از گناهان كبيره به شمار آمده است اما به خاطر اهميت اصلاح بين مردم اگر كسى بتواند به اين وسيله بين دو نفر كه با يكديگر نزاع دارند صفا و صميميت ايجاد كند دروغ گفتن در اين مورد جايز است .
    امام صادق عليه السلام در ضمن حديثى به يكى از اصحاب خود فرمود :

   ...اِن المُصْلِحَ لَيْسَ بِكَذَّابٍ إِنَّمَا هُوَ الصُّلْحُ لَيْسَ بِكَذِبٍ
   مصلح دروغگو نيست همانا اين صلح است نه دروغ .
كافى ج2 ص210

    در حديثى از امام على عليه السلام مى خوانيم كه فرمود پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود :

    الْجَعْفَرِيَّاتُ ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم لَا يَصْلُحُ الْكَذِبُ إِلَّا فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ ...وَكَذِبِ الرَّجُلِ يَمْشِي بَيْنَ الرَّجُلَيْنِ لِيُصْلِحَ بَيْنَهُمَا ...
    دروغ گفـتن شايسته نيست جز در سه مورد ... كه يكى از آن موارد ، صلح بين افراد است .
مستدرك الوسائل ج9 ص94

    د) خروج از اسلام 
    وجود صلح و صفا ميان برادران دينى بحدّى ضرورى و ارزشمند است كه اگر دو مسلمان بيش از سه روز با يكديگر قهر باشند از زمره مسلمين بيرون رفته اند .
    از رسولخدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم آورده اند كه فرمود :

    مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْقَمَّاطِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ قـَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ قَالَ أَبِي عليه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم أَيُّمَا مُسْلِمَيْنِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا يَصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَيْنِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَلَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمَا وَلَايَةٌ فَأَيُّهُمَا سَبَقَ إِلَى كَلَامِ أَخِيهِ كَانَ السَّابِقَ إِلَى الْجَنَّةِ يَوْمَ الْحِسَابِ
    هر دو مسلمانى كه از همديگر قـهر كنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نكنند هر دو از اسلام بيرون روند و بين آنان پيوند و دوستى دينى نخواهد بود و هر يك از آنها كه زودتر سخن از آشتى به ميان آرد در روز قيامت زودتر از ديگرى به بهشت خواهد رفت .
كافى ج2 ص345

    در روايت ديگرى فرمود :

    مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْقَمَّاطِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ قـَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ قَالَ أَبِي عليه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم أَيُّمَا مُسْلِمَيْنِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا يَصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَيْنِ مِنَ الْإِسْلَامِ ...
    اگر سه روز بگذرد و دو مسلمان كه با يكديگر قهر هستند آشتى نكنند و بميرند هر دو غير مسلمان مرده اند ...
كافى ج2 ص345

    ه‍) خشنودى شيطان 
    شيطان دوست دارد بين مسلمانان عداوت و دشمنى به وجود آيد ، چنانكه خداوند متعال مى فرمايد :

    انَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَالْبَغْضاءَ ...
    شيطان مى خواهد در ميان شما عداوت و دشمنى ايجاد كند ...
5 : 91

    به همين جهت هرگاه بين دو مسلمان اختلافى ايجاد شود و از يكديگر مكدّر باشند شيطان خوشحال مى شود و هميشه مى كوشد تا به همان حالت باقى بمانند .
    كه امام باقر عليه السلام فرمود :

   عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ إِنَّ الشَّيْطَانَ يُغْرِي بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ مَا لَمْ يَرْجِعْ أَحَدُهُمْ عَنْ دِينِهِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ اسْتَلْقَى عَلَى قَفَاهُ وَتَمَدَّدَ ثُمَّ قَالَ فُزْتُ فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَلَّفَ بَيْنَ وَلِيَّيْنِ لَنَا يَا مَعْشَرَ الْمُؤْمِنِينَ تَأَلَّفُوا وَتَعَاطَفُوا
    شيطان ميان مؤمنان ايجاد عداوت و دشمنى مى كند تا زمانى كه هيچ يك از آنها از دينش برنگشته است [ يعنى آنقدر در ايجاد دشمنى مى كوشد تا آنها را از دينش برنگشته است [ يعنى آنقدر در ايجاد دشمنى مى كوشد تا آنها را از دين به در برد ] و همين كه از دين برگشتند آسوده خاطر مى شود و نفس ‍ راحتى مى كشد و به پشت مى خوابد و دراز مى كشد و مى گويد پيروز شدم .
    سپس امام باقر عليه السلام فرمود : خداى رحمت كند مردى را كه بين دو نفر از دوستان ما الفت ايجاد كند . اى مؤمنان با يكديگر انس و الفت گيريد و با هم مهربان باشيد .
كافى ج2 ص345

    در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه فرمود :

   الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْفُوظٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ لَا يَزَالُ إِبْلِيسُ فـَرِحاً مَا اهْتَجَرَ الْمُسْلِمَانِ فَإِذَا الْتَقَيَا اصْطَكَّتْ رُكْبَتَاهُ وَتَخَلَّعَتْ أَوْصَالُهُ وَنَادَى يَا وَيْلَهُ مَا لَقِيَ مِنَ الثُّبُورُ
    شيطان تا زمانى كه دو مسلمان با هم قـهر هستند پيوسته خوشحال است و همين كه با يكديگر آشتى كنند زانوهايش به لرزه در مى آيد ، بندهايش ‍ از هم جدا مى شود و فرياد مى زند اى واى بر او : [ مقصود از او خود شيطان است يعنى اى واى بر من ] كه بيچاره شدم و به هلاكت رسيدم .
كافى ج2 ص346

    اين همه تأكيد چرا؟
   جاى اين سؤال هست كه چرا دين مقدس اسلام درباره اصلاح ذات البين اين همه تأكيد مى كند تا آنجا كه رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلم اختلاف بين دو مسلمان را بيش از سه روز جايز نمى داند و مى فرمايد :

    عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَمُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم لَا هِجْرَةَ فَوْقَ ثَلَاثٍ
    جدايى و قهر بيش از سه روز روا نيست .
كافى ج2 ص344

    و چرا اگر دو نفـر از يكديگر قـهر كنند مستوجب لعنت خدا مى شوند ، كه مفضّل مى گويد : شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمود :

    الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الرَّبِيعِ وَعِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ رَفـَعَهُ قَالَ فِي وَصِيَّةِ الْمُفَضَّلِ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقـُولُ لَا يَفـْتَرِقُ رَجُلَانِ عَلَى الْهِجْرَانِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ أَحَدُهُمَا الْبَرَاءَةَ وَاللَّعْنَةَ وَرُبَّمَا اسْتَحَقَّ ذَلِكَ كِلَاهُمَا
    دو نفر به صورت قهر از يكديگر جدا نمى شوند جز اينكه يكى از آن دو سزاوار لعن خدا و رسول او قـرار مى گيرد و چه بسا كه هر دو مستحقّ لعن خدا و رسول شوند .
كافى ج2 ص344

    و چرا امام صادق عليه السلام از مال خود پولى را در اختيار مفـضّل قرار مى دهد كه هرگاه بين ياران آن حضرت مشاجره اى پيش آمد و راهى جز پرداخت مال وجود نداشت از دادن پول نيز خوددارى نكند تا بين آنان صلح برقرار شود؟ و چرا اصلاح ذات البين از تمامى نمازها و روزه هاى مستحبى برتر شمرده شده است ؟ و چرا و چرا ... ؟
    اگر كسى در اين باره قـدرى تأمل كند و بينديشد در مى يابد كه عوامل عظمت و توانايى يك ملت و سربلندى و سرافرازى يك امّت آنگاه فراهم مى شود كه با يكديگر در كمال صلح و صفا و صميميت بسر برند و با كمك يكديگر بر مشكلات پيروز شوند ، ولى اگر نزاع و كشمكش و اختلاف و درگيريهاى جزئى حل نشود و كسى به فكر اصلاح آن نباشد به تدريج ريشه عداوت و دشمنى در دلها نفوذ مى كند و تشكّل جمعيت را تبديل به تشتّت مى نمايد ، كه پراكندگى همان و سقوط و بدبختى يك اجتماع نيز همان .
    به همين جهت ، كسانى كه با يكديگر اختلاف دارند بايد هر چه زودتر در رفع آن بكوشند و يكى از دو طرف دعوى نزد ديگرى برود و عذر خواهى كند و سرّ اينكه امام صادق عليه السلام فـرمود : (اگر دو نفـر با يكديگر قهر كنند مستوجب لعن خدا مى شوند) ، همان است كه خود آن حضرت در جواب سؤال يكى از ياران خود هنگامى كه پرسيد : در ميان اين دو نفر آن كه ظالم است استحقاق لعنت دارد اما آن كه مظلوم است چرا مستحق لعن باشد ؟ فرمود : (براى اينكه برادر خود را به صلح و آشتى فرا نمى خواند و از گذشته هاى او صرف نظر نمى كند) . بنابر اين ، هر انسان مسلمانى وظيفه دارد نزد برادر دينى خود برود و با او آشتى كند ، چون اگر كدورت آنان تا سه روز به طول بينجامد مشمول رحمت خدا نخواهند شد .
    ناگفته نماند اهميتى كه در اسلام به برقرارى صلح و صفا ميان مردم داده شده و از قهر كردن و جدايى از يكديگر مذمّت گرديده براى كسانى است كه مسلمان و مؤمن و همكيش و هم عقيده اند . از اين رو تصور نشود كه با دشمنان خدا و پيامبر و اسلام نيز بايد آشتى كرد و با صفا و صميميت بود ، چون اين گونه صفا و صميميت از نظر قرآن نكوهيده است ، تا آنجا كه قـرآن مجيد دوستى و محبت به هر حال ، كسى كه متخلّق به اخلاق حسنه است ، گذشته از اينكه نبايد كارى كند كه بين او و برادر ايمانى اش كدورتى پيش آيد و در نتيجه صلح و صفا تبديل به كينه و عداوت گردد ، بايد بكوشد كه بين ديگران نيز پيوسته رابطه و دوستى برقـرار شود و از خداى متعال بخواهد كه او را در اين امر خير توفيق دهد و ما نيز با تأسّى به حضرت امام زين العابدين عليه السّلام در اين باره دست به دعا بر مى داريم و مانند آن بزرگوار در پيشگاه خداى متعال عرض ‍ مى كنيم :

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ ، وَحَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ ، وَأَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقـِينَ ، فـِي بَسْطِ الْعَدْلِ ، وَكَظْمِ الغَيْظِ ، وَإِطْفَاءِ النَّائِرَةِ ، وَضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ ، وَإِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ ، ...
    پروردگارا بر [ روان مقدس ] محمد و آل محمد رحمت فرست و بر من جامه صلاح و سداد بپوشان و مرا به زينت تقـوا بياراى و كمك كن كه در توسعه عدل و داد بكوشم و از خشم خويش ‍ بكاهم و آتش فتنه فرو نشانم و پراكندگان را فراهم آورم و جنگها را به صلح تبديل كنم
الصحيفة السجادية ص92 كان من دعائه عليه السلام في مكارم الاخلاق

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود :

    عَنْهُ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ لَأَنْ أُصْلِحَ بَيْنَ اثْنَيْنِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِدِينَارَيْنِ
    اگر بتوانم بين دو نفر را اصلاح كنم براى من محبوب تر از آن است كه دو دينار صدقه دهم .
كافى ج2 ص209

    توضيح هر دينار مساوى يك مثقـال شرعى طلاست و هر مثقـال شرعى معادل 4 ـ 3 مثقـال معمولى طلا است هر مثقـال 24 نخود و هر مثقال شرعى 18 نخود مى باشد . بنابر اين و با توجه به اينكه طبق معيارهاى شرعى اصلاح بين مسلمين در نظر پروردگار متعال عمل بسيار با ارزش است .

» 3 ـ فساد كردن ميان مردم 
    افـساد غالبا به سبب سخن چينى پديد مى آيد ، هر چند افساد بدون سخن چينى هم تحقّق مى يابد . و شكّى نيست كه اين صفت از مهلكاتى است كه آدمى را به دوزخ مى كشاند . خداى سبحان مى فرمايد :

   الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَيَقْطَعُونَ ما امَرَ اللَّهُ بِهِ أنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ اولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ
   كسانى كه پيمان خدا را بعد از استوار كردن آن مى شكنند ، و آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده مى گسلند ، و در زمين فساد مى كنند ، آنها زيانكارند .
بقره 27

    و رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود :

   هِيَ الْحَالِقَةُ لِلدِّينِ فَسَادُ ذَاتِ الْبَيْن
   فساد بين دو نفر حالقه (وسيله ستردن و قطع) است .
بحارالانوار ج75 ص99

 

    رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَلِإِخْو انِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَلا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ
حشر : 10

 

 

 

منبع  :

سایت http://www.ghadeer.org



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کـــــــــــا




آمار مطالب

:: کل مطالب : 339
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 83
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 88
:: بازدید ماه : 340
:: بازدید سال : 2056
:: بازدید کلی : 28699

RSS

Powered By
loxblog.Com