سخن چينی

کـــــــــــافـــی نــــت عصــــــــر جـــــــدیـــــــــــد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و شیعته و المستشهدین بین یدیه فی جمله اولیائک
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آیا از مطالب وبلاگ راضی هستید؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 167
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 172
بازدید ماه : 424
بازدید کل : 28783
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1


لوگوی حمایتی حضرت مهدی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

سایت خدماتی بیست تولز

انجام میدم | از روی عکس مورد نظر شما سیاه قلم کار کنم AnjamMidam.Com انجام میدم | از روی عکس مورد نظر شما سیاه قلم کار کنم AnjamMidam.Com

سخن چينی
نویسنده : منتظر...
تاریخ : چهار شنبه 30 مهر 1393

 

   وَامْرأتُهُ حَمّالَةَ الْحَطَبِ
    زن او : [ ابی لهب ] آن هيزم كش آتش افروز نيز اهل جهنم است .
مسد 4

    امّ جميل ـ دختر حرب ، خواهر أبو سفيان و عمه معاويه ـ يكی از زنان ابی لهب بود كه از دشمنان سرسخت رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم به شمار می رفت .
    به هر حال ، چون أبو لهب خود آتش افروز بود ، زن او نيز فتنه انگيز بود و در اين راه كوشش بسيار می كرد و تا آنجا كه قدرت و توان داشت از پيامبر اكرم صلّی اللّه عليه و آله و سلم و اصحاب ايشـان اخباری كسب می كرد و آن را به مشركان و بت پرستان گزارش می داد و به همين جهت خدای متعال اين گونه از وی به بدی نام می برد و او را مستحق آتش می داند و به طور كلی سرنوشت هر كس كه نمّامی كند آتش دوزخ است .

» نمّامی از ديدگاه روايات 
در روايات اسلامی نيز در مذمّت سخن چينی تأكيد زيادی شده است كه برخی از آنها از نظرتان می گذرد .
    الف) نمّام شريرترين افراد است :
    رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم فرمود :

    عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله عليه وآله أَلَا أُنَبِّئُكُمْ بِشِرَارِكُمْ قَالُوا بَلَی يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِيمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَيْنَ الْأَحِبَّةِ الْبَاغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعَايِب
    آيا شما را به بدترين افرادتان آگاه نكنم ؟ عرض كردند : بله ای رسولخدا .
    فرمود : بدترين افراد آنهايی هستند كه به سخن چينی می روند و در ميان دوستان جدايی می افكنند و در جستجوی عيب برای افراد صالح و پاكدامن اند .
كافی ج2 ص369

    امير مؤمنان عليه السّلام فرمود :

    عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَی عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَصْبَهَانِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام شِرَارُكُمُ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِيمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَيْنَ الْأَحِبَّةِ الْمُبْتَغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعَايِب
    بدترين شما كسانی هستند كه سخن چينی می كنند و ميان دوستان جدايی می افكنند و دنبال عيوب افراد پاكدامن می روند .
كافی ج2 ص369

    و در ضمن حديثی از رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم نقل شده است كه فرمود :

    الشَّيْخُ أَبُو الْفُتُوحِ الرَّازِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله عليه وآله ... وَأَبْغَضُكُمْ إِلَی اللَّهِ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِيمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَيْنَ الْأَحِبَّةِ الْمُلْتَمِسُونَ لِلْبَرَاءِ الْعَثَرَات
    دشمن ترين شما نزد خدا كسانی هستند كه برای سخن چينی بين دوستان كوشش می كنند و جمعيتهای متشكّل را پراكنده می سازند و كارشان تفرقه افكنی ميان انجمن ها و عيب جويی از پاكان و نيكان است .
مستدرك الوسائل ج9 ص150

    ب) سخن چينی و عذاب قبر :
    و از رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم نقل شده است كه فرمود :

    قَالَ صلی الله عليه وآله إِنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ مِنَ النَّمِيمَةِ وَالْغِيبَةِ وَالْكَذِبِ
    عذاب قبر به خاطر سخن چينی و غيبت و دروغ است .
مستدرك الوسائل ج9 ص150

    و نيز اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند :

    [ علل الشـرائع ] عَلِيُّ بْنُ حَاتِمٍ عَنْ أَحْمَدَ الْهَمْدَانِيِّ عَنِ الْمُنْذِرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِي خَالِدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عليه السلام عَنْ عَلِيٍّ عليه السلام قَالَ عَذَابُ الْقَبْرِ يَكُونُ مِنَ النَّمِيمَةِ ...
    عذاب قبر به خاطر سخن چينی است .
بحار الانوار ج72 ص265

    ج) سخن چين وارد بهشت نمی شود :
    در روايات متعددی به اين مطلب تصريح شده است كه سخن چين و كسی كه برای برهم زدن وحدت مردم قدم بر می دارد و عامل تفرقه و جدايی بين مسلمين می شـود اهل بهشت نيست .
    رسول اكرم صلّی اللّه عليه و آله و سلم فرمود :

    قَالَ النَّبِيُّ صلی الله عليه وآله لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ
    سخن چين وارد بهشت نمی شود .
بحار الانوار ج72 ص268

    و در حديث ديگری فرمود :

    [ الامالي للشـيخ الطوسي ] ابْنُ مَخْلَدٍ عَنْ أَبِي الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَی بْنِ حَنَانٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَمَّامٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلی الله عليه وآله لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ
    قتّات : [ سخن چين ] وارد بهشت نمی شود .
بحار الانوار ج72 ص265

    امام باقر عليه السّلام فرمود :

    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَی عَنْ يُوسُفَ بْنِ عَقِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ الْجَنَّةُ مُحَرَّمَةٌ عَلَی الْقَتَّاتِينَ الْمَشَّاءِينَ بِالنَّمِيمَة
    بهشـت بر قتّاتين يعنی كسانی كه برای فساد بين مردم گام بر می دارند حرام است .
وسائل الشيعة ج12 ص306

    امام صادق عليه السّلام فرمود :

    عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ هَاشِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ عليه السلام قَالَ أَرْبَعَةٌ لَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ الْكَاهِنُ وَالْمُنَافِقُ وَمُدْمِنُ الْخَمْرِ وَالْقَتَّاتُ وَهُوَ النَّمَّامُ
    چهار كس از رفتن به بهشت محرومند :
    1 ـ كاهن
    2 ـ منافق
    3 ـ دائم الخمر [ آنكه به خوردن شراب معتاد است ]
    4 ـ سخن چين
وسائل الشيعة ج12 ص309

    پيامبر اكرم صلّی اللّه عليه و آله و سلم فرمود :

    [ الامالي للصدوق ] فِي مَنَاهِي النَّبِيِّ صلی الله عليه وآله أَنَّهُ نَهَی عَنِ النَّمِيمَةِ وَالِاسْتِمَاعِ إِلَيْهَا وَقَالَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ يَعْنِي نَمَّاماً وَقَالَ صلی الله عليه وآله يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ حَرَّمْتُ الْجَنَّةَ عَلَی الْمَنَّانِ وَالْبَخِيلِ وَالْقَتَّاتِ وَهُوَ النَّمَّام
    خدای عزّ و جلّ می فرمايد: بهشت را بر چند گروه حرام كرده ام كه يكی از آنها سخن چين است .
بحار الانوار ج72 ص264

    مرحوم شهيد ثانی روايتی نقل می كند كه رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم فرمود :

    أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمَّا خَلَقَ الْجَنَّةَ قَالََ لَهَا تَكَلَّمِي فَقَالَتْ سَعَدَ مَنْ دَخَلَنِی ، قَالَ الْجَبَّارُ جَلَّ جَلَالُه وَعِزَّتِي وَجَلَالِي لاَ يَسْكُنُ فِيْكَ ثَمَانَيَّةَ نَفَرٍ مِنْ اْلنَّاسِ ... وَلَا قَتَّاتٌ وَهُوَ النَّمَّام .
    هنگامی كه خدای عزّ و جلّ بهشـت را آفريد به او فرمود: سخن بگو. بهشت اين گونه سخن گفت : هر كس وارد بر من شود سعادتمند است . سپس خدای جبّار فرمود : به عزّت و جلالم سوگند هشت نفر در تو سكنی نمی گزينند كه يكی از آنها نمّام است
كشف الريبة ص42

    » سخن چين در صحرای محشر 
    هر چند بخشـی از اين حديث كه از نظرتان می گذرد مورد بحث ما نيست ولی به دليل اهميتی كه دارد تمام آن را ياد آور می شويم :
    از براء بن عازب نقل شـده است كه معاذ بن جبل در منزل أبو ايوب انصاری نزديك رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم نشسته بود . معاذ عرض كرد :

    فِي الْحَدِيثِ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ كَانَ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ جَالِساً قَرِيباً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله عليه و آله فِي مَنْزِلِ أَبِي أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيِّ فَقَالَ مُعَاذٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَی يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً الْآيَاتِ فَقَالَ يَا مُعَاذُ سَأَلْتَ عَنْ عَظِيمٍ مِنَ الْأَمْرِ ثُمَّ أَرْسَلَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ تُحْشَرُ عَشَرَةُ أَصْنَافٍ مِنْ أُمَّتِي أَشْتَاتاً قَدْ مَيَّزَهُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَبَدَّلَ صُوَرَهُمْ فَبَعْضُهُمْ عَلَی صُورَةِ الْقِرَدَةِ وَبَعْضُهُمْ عَلَی صُورَةِ الْخَنَازِيرِ وَبَعْضُهُمْ مُنَكَّسُونَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ فَوْقُ وَوُجُوهُهُمْ مِنْ تَحْتُ ثُمَّ يُسْحَبُونَ عَلَيْهَا وَبَعْضُهُمْ عُمْيٌ يَتَرَدَّدُونَ وَبَعْضُهُمْ بُكْمٌ لَا يَعْقِلُونَ وَبَعْضُهُمْ يَمْضَغُونَ أَلْسِنَتَهُمْ يَسِيلُ الْقَيْحُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ لُعَاباً يَتَقَذَّرُهُمْ أَهْلُ الْجَمْعِ وَبَعْضُهُمْ مُقَطَّعَةٌ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ وَبَعْضُهُمْ مُصَلَّبُونَ عَلَی جُذُوعٍ مِنْ نَارٍ وَبَعْضُهُمْ أَشَدُّ نَتْناً مِنَ الْجِيَفِ وَبَعْضُهُمْ يَلْبَسُونَ جِبَاباً سَابِغَةً مِنْ قَطِرَانٍ لَازِقَةٍ بِجُلُودِهِمْ فَأَمَّا الَّذِينَ عَلَی صُورَةِ الْقِرَدَةِ فَالْقَتَّاتُ مِنَ النَّاسِ وَأَمَّا الَّذِينَ عَلَی صُورَةِ الْخَنَازِيرِ فَأَهْلُ السُّحْتِ وَأَمَّا الْمُنَكَّسُونَ عَلَی رُءُوسِهِمْ فَأَكَلَةُ الرِّبَا وَالْعُمْيُ الْجَائِرُونَ فِي الْحُكْمِ وَالصُّمُّ الْبُكْمُ الْمُعْجَبُونَ بِأَعْمَالِهِمْ وَالَّذِينَ يَمْضَغُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَالْعُلَمَاءُ وَالْقُضَاةُ الَّذِينَ خَالَفَتْ أَعْمَالُهُمْ أَقْوَالَهُمْ وَالْمُقَطَّعَةُ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْجِيرَانَ وَالْمُصَلَّبُونَ عَلَی جُذُوعٍ مِنْ نَارٍ فَالسُّعَاةُ بِالنَّاسِ إِلَی السُّلْطَانِ وَالَّذِينَ هُمْ أَشَدُّ نَتْناً مِنَ الْجِيَف فَالَّذِين يَتَمَتَّعُونَ بِالشَّهَوَاتِ وَاللَّذَّاتِ وَيَمْنَعُونَ حَقَّ اللَّهِ فِي أَمْوَالِهِمْ وَالَّذِينَ يَلْبَسُونَ الْجِبَابَ فَأَهْلُ التَّجَبُّرِ وَالْخُيَلَاء
    يا رسول اللّه نظر شما در باره اين آيه كه می فرمايد : يَوْمَ يُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأتُونَ افْواجا نبأ : 18 چيست ؟ فرمود : ای معاذ مطلب بزرگی را پرسيدی . سپس اشك از چشمان آن حضرت جاری شد و فرمود : ده صنف از امّت من پراكنده محشور می شوند و خداوند آنان را از ديگر مسلمانان جدا كرده و چهره هايشان را مسخ نموده است .
    بعضی از آنان به صورت ميمون ، بعضی به صورت خوك ، بعضی واژگون كه پاهايشان بالا و رويشان به طرف پايين است و به همين وضع كشيده می شوند ، بعضی كورهای سرگردانند ، بعضی كر و گنگ اند كه هيچ چيز را درك نمی كنند ، بعضی زبانهای خود را می جوند و چركی از دهانشـان سرازير می شـود كه اهل محشر از آن متنفّر می شوند ، بعضی دست و پا بريده اند ، بعضی بر شاخه هايی از آتش آويخته اند ، بعضی بوی گندشان از مردار بدتر است ، و برخی به جبّه هايی [ لباسهايی ] از مس يا روغن گداخته پوشانده می شوند كه از فرط داغی به بدنهاشان می چسبد .
    آنگاه رسولخدا صلّی اللّه عليه و آله و سلم فرمود : آنان كه به صورت ميمون محشور می شـوند سخن چينانند ، آنان كه به صورت خوك وارد می شوند كارشان حرام و رشوه خواری است ، آنها كه واژگون هستند ربا خوارانند ، آنها كه كور وارد می شوند كسانی هستند كه در حكومت و قضاوت ستم می كنند ، كسانی كه كر و گنگ محشور می شوند افرادی هستند خودپسند كه شيفته كارهای خويش اند ، كسانی كه زبان خود را می جوند علما و قاضيانی هستند كه كردارشان مخالف گفتارشان است ، دست و پا بريدگان آنهايند كه همسايگان خود را اذيت می كنند ، آويختگان به شاخه های آتش ‍ جاسوسان و سعايت كنندگان از مردم نزد پادشـاهانند ، آنها كه بوی گندشان از مردار بيشتر است فرو رفتگان در شـهوات و لذّات دنيا هستند و حقوقی را كه خدا در اموالشان قرار داده نمی پردازند ، آنان كه به جبّه ها و لباسهای گداخته پوشانيده می شوند متكبّران و سركشان هستند.
بحار الانوار ج7 ص89

» نمّام از رحمت خدا دور است 
    به هر حال ، گناه سخن چينی چندان زياد است كه اگر يك نمّام در ميان مردمی زندگی كند رحمت خدا شامل حال آنان نخواهد شد. در اين مورد توجه شما را به يك حديث جلب می كنيم :

    رُوِيَ أَنَّ مُوسَی عليه السلام اسْتَسْقَی لِبَنِي إِسْرَائِيلَ حِينَ أَصَابَهُمْ قَحْطٌ فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَيْهِ أَنِّي لَا أَسْتَجِيبُ لَكَ وَلَا لِمَنْ مَعَكَ وَفِيكُمْ نَمَّامٌ قَدْ أَصَرَّ عَلَی النَّمِيمَةَ فَقَالَ مُوسَی عليه السلام يَارَبِّ مَنْ هُوَ حَتَّی نُخْرِجَهُ مِنْ بَيْنِنَا فَقَالَ يَا مُوسَی أَنْهَاكُمْ عَنِ النَّمِيمَةِ وَأَكُونُ نَمَّاماً فَتَابُوا بِأَجْمَعِهِمْ فَسُقُوا
    در زمان حضرت موسی در ميان بنی اسرائيل خشكسالی شديدی روی داد. حضرت موسی برای دعای باران به همراه عده ای ديگر بيرون رفت ولی هر چه دعا كرد اثری نبخشـيد و باران نيامد. حضرت در اين باره مناجات كرد ، از جانب پروردگار به او وحی شـد: در ميان شـما يك نفر هست كه زياد سخن چينی می كند و به خاطر او دعای شما را مستجاب نمی كنم . حضرت موسی از خدا خواست او را معرفی كند تا وی را از ميان خويش بيرون كنند .
    خدای متعال فرمود : من شما را از نمّامی نهی می كنم ، چگونه او را به شما معرفی كنم و خود مرتكّب نمّامی شوم ؟ حضرت موسی اين مطلب را با قوم خود در ميان گذارد ، كسی كه نمّام بود متنبّه شد و توبه كرد ، آنگاه خداوند باران رحمت خود را بر آنها فرو فرستاد .
بحار الانوار ج72 ص268

» باز هم از آثار بد نمّامی بشنويد :

سخن چينی چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی آثار و عواقب بدی دارد . از نظر فردی روح و روان و دل انسان را تاريك كرده و شخصيت او را از بين می برد ، و از نظر اجتماعی موجب دودستگی و جنگ و جدال در جامعه مسلمين می گردد و محبّتها را به بغض و كينه تبديل می كند با اينكه كيان و عظمت مسلمين وابسته به محبت و همبستگی ميان آنان است .

» عالَمی را يك سخن ويران كند روبهان مرده را شيران كند
    و اين الفت تا آنجا مهم است كه خداوند آن را يكی از نعمتهای بزرگ خود می داند و مردم را متذكّر می كند كه آن را از ياد نبرند ، آنجا كه می فرمايد:

    وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَميعاً وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَكُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
    همگی به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد ، و نعمت بزرگ خدا را بر خود به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او در دلهای شما الفت ايجاد كرد و به بركت نعمت او برادر شـديد ، و شـما بر لب حفره ای از آتش بوديد ، خدا شما را از آنجا بر گرفت [ و نجات داد .] اين چنين خداوند آيات خود را برای شما آشكار می سازد ، شايد هدايت شويد .
آل عمران 103

    به هر حال ، با توجه به اينكه وحدت و الفت و محبت و همبستگی اجتماع از نعمتهای پروردگار است و سخن چين با عمل خود اين نعمت الهی را تبديل به نقمت می كند و صلح و صفا و محبت را از بين مردم بر می دارد ـ كه اين خود گناهی است بس عظيم ـ از اين رو گفته اند نمّامی از غيبت بدتر است ، چرا كه در باره غيبت گفته اند غيبت از زنا بدتر است ولی در مورد نمّامی آمده كه نمّام مانند ولد زنا است و اين بيان كننده عظمت اين گناه می باشد.

» انگيزه های نمّامی 
    اكنون اين سؤال مطرح می شود كه چه انگيزه ای سبب می گردد كه انسان مرتكب اين گناه بزرگ شود ؟
    در پاسخ اين سؤال می توان گفت كه يكی از چند عامل زير باعث ارتكاب سخن چينی می شود :
    1) انسان به كسی كه مطلبی از او نقل می كند نظر سوء داشته و در صدد بدنام كردن وی باشد .
    2) بخواهد به وسيله نمّامی نسبت به كسی كه نزد او سعايت می كند اظهار دوستی و محبّت نمايد .
    3) تفريح و سرگرمی .
    4) هرزه گويی و مجلس آرايی و همنشـينی با اهل باطل .
    5) تفرقه افكنی و ايجاد تشويش و اضطراب در اذهان مردم .
    چه بايد كرد ؟
    بی ترديد ، به هر عنوانی كه انسان مبتلا به سعايت و سخن چينی شود مرتكب گناه و معصيت بزرگی شده است كه در روز قيامت گرفتار عذاب الهی خواهد شد. به اين جهت بايد مواظبت كرد كه مبادا عمر انسان ، اين سرمايه گرانبهای الهی ، بيهوده تلف شود و زندگی با آلودگی به پايان رسد و سر انجام جز خسران و زيان چيز ديگری عايد انسان نگردد ، و انسان هنگامی كه می خواهد اين معصيت را انجام دهد بايد با خود بينديشد كه در روز قيامت آنگاه كه در دادگاه عدل الهی در حضور انبياء و اولياء برای رسيدگی به اعمال خود حاضر می شود چه جوابی خواهد داد ؟ زيرا آنجا فرصت از دست رفته است و هيچ كاری نمی تواند انجام دهد .
     انسان بايد در دنيا به حساب خود برسد تا در آخرت مفتضح و رسوا نگردد . از اين رو لازم است كه مواظب زبان خود باشد و آن را كنترل كند و بيهوده سخن نگويد و همچنانكه در بحث محاسبه نفس آمده ، در همين دنيا به حساب اعمال خود برسد تا در روز محشر سرافكنده و شرمسار نباشد. و چه خوب سروده است حكيم ملا احمد نراقی :

می برندت سوی ميدان جزاوه چه ميدان محفل پيغمبرانآه از آن رسوايی و درماندگیپيش از آن كانجا رسی هشيار شوگر بگريد عالمی در ماتمترفته از عمر تو پنجه بلكه بيشروز رفت و آفتابت زرد شدكی روی ره چون كنی ای نيكخووقت تنگ و راه صعب و ناقه لنگاز قدم زين پس نيايد ره بسرفرصت پرواز كردن هم گذشت   تا در آنجا بنگری سوء القضاانبيا و اوليا حاضر در آنوای از آن بيباكی و شرمندگیبا هزاران سوز و ماتم يار شوای رفيق مهربان باشد كمتاز هزار افزون تو را منزل به پيشو ان نفسهايت همه دم سرد شدفكری ار داری تو با من هم بگوكوه و دشت از تيغ دشمن پرشرنگچاره ای كن تا برآری بال و پراين زمان ايام طیّ الارض گشت


    اگر او را مجبور يا توصيه كنند كه مطلبی را به فلانی برسان .
در اين موقع قبول نكند و بگويد كه اين كار نمامی و حرام است و آن شخص را به گذشت ، اغماض و آشتی تشويق كند كه در اين نزاع ، جز تشويش افكار ، آشفتگی ذهن ، آبروريزی و مشـكلات ديگر ، چيز ديگری عايد انسان نمی شود كه كينه و دشمنی مانند دانه گياهی مضری است كه از آن ميوه تلخ و بد مزه می رُويد بر عكس بخشش و گذشت مانند دانه گياهی است كه از آن ميوه شيرين و خوش مزه می رُويد .

   نستغفر الله و نعوذ بالله من شرور لساننا



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کـــــــــــا




آمار مطالب

:: کل مطالب : 339
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 167
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 172
:: بازدید ماه : 424
:: بازدید سال : 2140
:: بازدید کلی : 28783

RSS

Powered By
loxblog.Com