برای رسیدن به اهداف، دانش و تجربه، دو بال پروازند. نه دانش تنها میتواند ما را به مقصد برساند و نه آن قدر فرصت داریم که با شیوه آزمون و خطا به آنچه میخواهیم برسیم. فردی که تنها به دانش خود بسنده کند و از دنیای واقعی خود خبری نداشته باشد، گرفتار بیماری «زندگی ذهنی» میشود و کسی که دانشمندان و یافتههای آنها را نپذیرد و تنها به تجربه خود تکیه کند، گرفتار «خودشیفتگی» میشود. در جهان امروزی نیز تأکید زیادی بر خروجی دانش شده و طراحیهای علمی و برنامهریزیهای آموزشی، به استفاده از دانش روی آوردهاند. روایت امام حسین علیه السلام در این باره خواندنی است: «العِلمُ لِقاحُ المَعرفةِ و طُولُ التّجارِبِ زِیادَةٌ فی العَقلِ؛ دانش، بارورکننده شناخت است و تجربههای زیاد، افزاینده خرد.»3 وقتی دادههای علمی به اندازه کافی وجود داشته باشند و فرضیههایی به اثبات برسند، آدمی به یک نظریه درست و شناخت خوب دست مییابد، ولی این تمام راه نیست، بلکه برای افزایش خرد و زندگی خردورزانه، نیازمند عنصر دیگری است که تجربه نامیده میشود. در روانشناسی شخصیت نیز گشودگی به تجربه، یکی از ویژگیهای انسانهای سالم شمرده شده است و این ویژگی به خوبی در سخن امام به چشم میخورد.
بخشش
اقتصاد در مدیریت یک زندگی، نقش مهمی دارد. مدیریت درآمد و هزینهها، کاری است که نمیتوان از آن چشم پوشید. در نگرش دین، تعریف کاملتری از اقتصاد شده است و شاخصهایی که دیگران نتوانستهاند در مکتب خود به آن توجه کنند، به خوبی دیده میشود. در نگاه اسلام، همچنانکه درآمد از راه درست ضروری است، هزینهکرد درست و توجیهپذیر هم ضروری است. دین با انباشتگی ثروت، میانهای ندارد و پیشنهادهایش برای هزینه کردن، هم تعادل مالی را موجب میشود و هم سبب لذت بردن از زندگی است. کسانی که به حرص گردآوری مالی دچار میشوند، آرامش و بهداشت روانی آنها به خطر میافتد و با برخورداری از وضعیت مالی دلخواه، باز ممکن است احساس تنهایی یا محبت مشروط دیگران، او را بیازارد. از این رو، بخشی از هزینههای پیشنهادی دین اسلام، در چارچوب احسان و انفاق به دیگران است. این نگاه معنوی به پول و درآمد سبب رونق جامعه و جان میشود. یکی از این پیشنهادها را در حدیث امام حسین علیه السلام که خود، نمونه عملی این سخن هستند، میخوانیم: «مَن جادَ سادَ؛ هر که بخشنده باشد، آقایی کند.»4 آن کس که بتواند علاقه خود را از پول و دارایی، به دوست داشتن دیگران تغییر دهد و دیگرخواهی بر فزونخواهی مالیاش چیره کند، هم در خویشتن حرمت بیشتری مییابد و هم در نگاه دیگران، فردی محترم و دوستداشتنی است.
خویشتنداری
فراز و فرودهای شرایط زندگی، نیاز به روحیهای دارد که بتواند آن را مهار و در همه آنها ایستادگی کند. چنانچه انسان در برخورد با مشکلات گوناگون، از ابزارها و مهارتهای کافی بیبهره باشد، به بنبست روانی خواهد رسید. در آموزههای دینی، تلاش شده تا این پیشنیازها به پیروان معرفی و به عنوان یک مهم بدان نگریسته شود. بردباری و خویشتنداری، از مهارتهایی است که بدون آن، تحمل شکستها و ناکامیها ناممکن مینماید. امام حسین علیه السلام ، زیبایی این ویژگی را چنین بیان میکند: «إنّ الحِلْمَ زِینَةٌ؛ بردباری، زیور است.».5 به همان اندازه که میل به گردآوری زینتهای مادی در وجود انسان نهاده شده، گرایش فطری به گردآوری بستهای از خوبیها نیز وجود دارد، فقط کافی است یک انسان کامل و راهنما، چنین فضایلی را طرح کند تا فضای فکری و عاطفی افراد به آن سوق یابد.
نویسنده: ابراهیم اخوی
پی نوشت ها :
1. بحارالانوار، ج٧٨، ص١٢١، ح٤. 2. همان، ص١١٩، ح١٥. 3. اعلام الدین، ص 298. 4. کشف الغمّه، ج 2، ص242. 5. بحارالانوار، ج 78، ص 122، ح 5.